change language




change language



Danmark-Amerika Fondet
Fulbright Kommissionen

Nørregade 7A, 1. tv
1165 København K

Åbningstider:
Mandag - fredag 09:00 - 16:00

Telefontid:
Mandag - fredag 09:00 - 15:00 
Tlf.: 3532 4545

 

©2008 - updated 10-2014

| Print |

VISUM TIL USA

Danske statsborgere skal have visum til USA for at kunne studere/undervise og forelæse, samt være i praktik. Der er ingen undtagelser for dette – og ophold uden lovligt visum vil føre til arrestation og deportation.

For studerende
Behøver man visum for at læse eller forske på universitetet eller for at være i praktik i USA?

Ja, alle der rejser ind i USA for at læse på universitetet, undervise eller forske og for at være i praktik (lønnet og ulønnet) skal have et visum der er i overensstemmelse med opholdets formål. Dette må ikke forveksles med at man som dansk statsborger har mulighed for at rejse ind i USA som turist eller forretningsrejsende og opholde sig i indtil 3 måneder, uden at det er nødvendigt at søge om visum forud for rejsen.
Hvis man er studerende og skal til USA på studievisum er det muligt at få sin ægtefælle og evt. børn med. Det er et krav, at man er gift, hvis ens bedre halvdel skal med.

Skal man have visum til f.eks. sommerkurser?

I marts 2003 blev reglerne strammet således at man også på korte sommerkurser/sprogkurser, skal have visum for at kunne opholde sig lovligt i USA. Dette gælder, hvis man bliver optaget (enrolled) som studerende. Derfor er det meget vigtigt allerede i planlægningsfasen at undersøge, hvilke visum krav man er underlagt. Hvis man er i tvivl om visumreglerne, kan man få mere information på den amerikanske ambassades hjemmeside, og det kan anbefales at man får skriftlig besked fra kursusstedet om visumkrav.

Hvordan får man visum?

Et visum gældende for den periode man vil være i USA, kan kun opnås ved at man får tilsendt et officielt visumdokument (forskellige navne efter hvilken kategori af visum man kan opnå) fra en amerikansk institution med ret til at udstede et visum-dokument, f. eks et universitet/college eller anden amerikansk institution. Den amerikanske Ambassade er kun en godkendende institution, og kan kun udstede et visum på baggrund af et sådant visum-dokument fra en 3. part. Man kan aldrig opnå visum ved kun selv at udfylde en "visum-ansøgning" fra ambassaden. En "visum-ansøgning" fra Den amerikanske Ambassade er kun et medfølgende dokument til det egentlige visum-dokument, f.eks. I-20 eller DS-2019 som er de mest gængse til praktikanter/studerende/forskere.

SEVIS

Fra 1. september 2004 indførtes et gebyr for alle, som rejser til USA på et F, M eller J ”non-immigrant” visum. Gebyret opkræves af Department of Homeland Security, og skal indbetales før du skal til interview på Den amerikanske Ambassade. Gebyret skal dække udgifterne i forbindelse med Student and Exchange Visitor Information System (SEVIS), som er den database alle personer på et F, M eller J visum skal indskrives i, når de rejser ind i USA. SEVIS-gebyret er på $200 for F og M visum og $180 for J-visum. Læs mere her: www.ice.gov/sevis/

Sådan gør du:

Gå ind på www.FMJfee.com og find blanketten I-901. Udfyld blanketten elektronisk og angiv dit credit card nummer, udløbsdatoen, og dit navn som det figurer på DS 2019. Print en kopi af din kvittering, og medbring kvitteringen til interviewet på ambassade.

Man skal til interview på ambassaden:

Man kan ikke længere sende sine visumansøgningspapirer med posten til ambassaden. Man skal nu bestille tid til et interview på den amerikanske ambassades hjemmeside

Det er kun muligt at bestille tid til interview, for de ansøgere der har betalt visumansøgningsgebyret online. Du betaler dette gebyr gennem ambassadens hjemmeside, og kan derefter vælge en tid til dit interview. Til dette interview skal du medbringe:

1. Et gyldigt visum-dokument fra amerikansk institution (eksempelvis I-20 eller DS-2019), samt

2. Udfyldt visumansøgning. Non-Immigrant Visa Application formularer. For at være sikker på, at du medbringer de korrekte formularer, bør du se på denne checkliste på den amerikanske ambassades hjemmeside.

3. Kvittering for inbetaling af SEVIS gebyr (se ovenfor).

4. Pas

5. Et pasfoto - se vejledning her

6. Passet vil blive sendt til dig til afhentning på et valgfrit afhentningssted (700 forskellige steder i Danmark). Du vil modtage dit pas retur fra ambassaden i løbet af ca. 5 arbejdsdage efter interviewet.

Adressen til konsulatet på Den amerikanske Ambassade er:

Den amerikanske Ambassade
Visumafdelingen
Dag Hammarskjölds Allé 24
DK-2100 København Ø
Tel: 33417100
Fax: 35389616


Et ophold i USA uden et lovligt visum der dækker opholdets formål kan få helt uoverskuelige konsekvenser og må absolut frarådes!

Hvis du rejser til USA som turist skal du ikke have visum. Danske statsborgere kan opholde sig i USA under "Visa Waiver reglen" op til 90 dage uden at skulle have et visum. Dog er er det påkrævet, når man rejser som turist eller på kortere forretningsrejser i USA, at man er i besiddelse af et pas som er maskinlæsbart. I praksis vil dette sige at billedsiden i passet skal være lamineret, hvilket danske pas skulle være, hvis de er udstedt efter 1997. Der kan dog være visse undtagelser. Hvis der er nogle tvivlsspørgsmål, så kontakt venligst den amerikanske ambassade.

Pre-Flight Godkendelse når man rejser under Visa-Waiver Programmet.

Danskere som rejser under Visa-Waiver programmet skal senest 72 timer før afrejse til USA indtaste oplysninger om dem selv og deres ophold på internettet i systemet ESTA. Godkendes man, får man som regel besked i løbet af få sekunder. Hvis man får afslag, f.eks. fordi man tidligere har overskredet en opholdstilladelse, får man også hurtigt besked og må søge om visum. Det anbefales at man søger om elektronisk godkendelse til at besøge USA, så snart man har købt flybillet.En tilladelse er gyldig til gentagne rejser i to år, medmindre passet udløber i løbet af de to år. Se ambassadens hjemmeside for mere information om ESTA se her.

Forsikring
Alle danskere skal købe forsikring i forbindelse med deres ophold i USA. Det er meget vigtigt, at man tegner forsikring for hele opholdet. Nogle amerikanske universiteter vil kræve at man køber deres, men har man muligheden kan det anbefales at tegne en dansk forsikring, da de ofte dækker bedre i forhold til ting som hjemtransport mm. Et godt tilbud til studerende kan findes på studenterforsikring.

Nye opstrammed regler for visum

Changes to Re-Entry Screening

Effective immediately all international students entering the U.S. will be directed to secondary inspection after completing the first level of screening by the U.S. Customs and Border Protection (CBP). Secondary inspections give CBP access to the Department of Homeland Security’s Student and Exchange Visitor Information System (SEVIS) to confirm students’ eligibility for entry to the U.S.

If you are traveling this summer and will have connecting flights following your arrival to the U.S., we recommend allowing additional time between flights (minimum 2-3 hours).

For more information regarding this update, http://www.alliance-exchange.org/policy-monitor/05/03/2013/border-agents-ordered-verify-all-international-student-visas 

I-94 cards 

On April 30th, 2013 CBP started the automation of the Arrival/Departure I-94 card (the small white card stapled in your passport) at all air and sea ports of entry starting. This means that you will no longer receive a paper copy of the I-94 card, instead an electronic record will be created and your passport should be stamped with J-1 D/S to note your Class of Admission, and admitted until date.  

It is important to note that a paper copy might be required if you need to verify immigration status to other agencies in the U.S., such as the Social Security Office or Department of Motor Vehicles. Your university might also require a paper copy of your I-94 card. We recommend that you print out the electronic I-94 card for your records as soon as you arrive. You can obtain a copy of the electronic record at www.cbp.gov/I94. Please be sure to fill out the information exactly as it appears on your passport. Your Class of Admission should always be J-1 for you and J-2 for any dependents that are with you in the U.S.  

If you are not traveling this summer, you do not need to worry about this process, and nothing will change with the I-94 card that you currently have in your passport. When you finally decide to travel, all you need to do is surrender the I-94 card at the airport and when you return to the U.S. you will not receive a paper copy, instead an electronic record will be created.  

Automatic revalidation for trips less than 30 days to Canada, Mexico, or the Caribbean Islands  

Currently there are no changes to the automatic revalidation process. We recommend that you print a copy of your electronic I-94 card if re-entering the U.S. under the automatic revalidation process. 

For praktikanter

Som dansker har man ikke uden videre ret til at arbejde i USA, heller ikke i form af praktik – lønnet eller ulønnet. De amerikanske myndigheder giver dog mulighed for, at man kan komme i praktik i USA for at dygtiggøre sig og stifte bekendtskab med det amerikanske samfund og amerikansk kultur, såfremt man bruger et anerkendt program.

Danmark-Amerika Fondet kan tilbyde vejledning om praktik. Se mere her.

Hvis du har spørgsmål i forbindelse med visum, er du velkommen til at kontakte os på This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it eller This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it